söndag 10 maj 2015

Cirkus Wictoria i Snösätra 2015

Även i år 3- 4 maj kom Cirkus Wictoria http://cirkuswictoria.se/ till Snösätra.

För många är cirkus en nöjes- och konstform med akrobater, jonglörer, luftartister, clowner och dresserade djur, i en rund arena (Ofta med sågspån på marken) kallad manege.
Nypoppade popcorn, sockervadd, godis och varmt kaffe är några traditionella tillbehör (Du vet väl att både popcorn och kaffe är nyttigt?).
Cirkusen är i stan och har så varit i alla tider (I alla fall i ett par
hundra år). Affischen till vänster satt uppe i området ca en vecka innan (Är du rädd för clownen ?).

Finns också de människor som tycker Usch om affischen. De som är ivrigt upprörda och uppmanar oss till att gå och demonstrera hos cirkusarna att djurplågeri inte är välkommet samt att absolut inte betala för evenemanget.

Jag undrar då genast hur det står till med djurhållningen på Cirkus Wiktoria och börjar Googla.
Jag hittar inte mycket. Det jag hittar (En artikel ifrån 2014) är mycket otrevligt, men inte cirkusens fel:
Expressen.se - Ungdomar (Örby i Södra Stockholm) misstänks ha skadat ett lamadjur:

Men jag hade missuppfattat, det centrala var att oavsett så transporteras djuren långa sträckor hela cirkussäsongen, tvingas uppträda och utföra onormala handlingar i stressande miljöer.  Djur ska inte behöva tvingas till att underhålla människor.

Jag får nu samtidigt två länkar/artiklar:
SR - Miljöpartiet vill förbjuda cirkusdjur
Det är ju inte bara vilda djur som lider av de långa transporterna och trånga utrymmena och i många fall tveksamma dressyrmetoder, utan det gäller ju alla djur. Och det är ingenting som vi vill stå bakom.

Djurens Rätt - Cirkus är kul - men inte för djuren
Cirkusens verksamhet bygger på att den befinner sig på resande fot, och på att djuren gör konster för publiken. Båda dessa faktorer kan bidra till problem för djuren.

Intressant och tänkvärd läsning, som får mig direkt in på Trav som pågår ständigt. Har alltid undrat om hästarna verkligen mår bra av det där. Orden passar också utmärkt in till många djurutställningar, tävlingar, ponnyridning m.m.
Så varför så fokuserad enbart på Cirkusarna ?
Det blir inte så värst konsekvent / principfast!
Jag är av den anledningen varken imponerad eller övertygad av utspelen. Mina frågor kvarstår.


Ungefär klockan 20:00 den 3 maj började cirkusen rulla in i Snösätra. Många och långa ekipage av husvagnar, bilar och lastbilar som med en välplanerad precision tar just sin plats. Filmen visar bara en del av detta arbete.




Mitt i filmandet och plåtandet så hade jag turen att få mig en kort pratstund med cirkusdirektören Lars-Åke Jonsson.Jag frågade honom vad han ansåg om folks kritik emot cirkusarnas djurhållning. 
Lars - Åke svara att alla djur han har är tamdjur och vet inget annat liv. Han anser inte att djuren far ila. Folk skulle också direkt se om djuren mår dåligt.

Man har inte precis fångat in något vilddjur. Skulle dessa djur då ens igen klara av ett vildliv ?

Elen kopplas in

Strax därefter kommer vattnet igång


Dagen därefter den 4 maj


Allt är redo....



....för kvällens föreställning.



Men det sägs en del om priset.



Så jag hade tänkt att...



...fota detta lite närmare.



Men ärligt talat, vad kostar inte “live performance” idag ?
Dessa priser är inte dyra.
Däremot finns det ett flertal barnfamiljer i dagens 2015: s Sverige som inte har råd. Det är bedrövligt och märkligt då man samtidigt titt som tätt hör att Sverige är ett rikt land och att vi har råd.



Jag hade gärna dokumenterat mer om kvällens föreställning. Får säkert anledning till att göra uppdateringar framöver. Men sent om sido slog det mig att jag sen länge tillbaka lovat att närvara den 4 maj på OK:s regions stämman på Court Yard Mariotte för att där bli ersättare till ägarombud vid föreningsstämman.

Så ursäkta om inlägget blev en cirkus!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar